فلج ارب ، علائم و روش های درمان

فلج ارب يا ضايعه شبكه بازويي (براکیال) در حين تولد، نوعی ضعف عضلانی در بازو یا شانه است که می تواند در نتیجه آسیبی که در هنگام تولد یا بعد از آن در زندگی ایجاد می شود رخ دهد. این اختلال، در نوزادانی که شانه های آنها در حین زایمان آسیب می بینند، شایع تر است. این مشکل در برخی موارد به خودی خود برطرف می شوند، اما تراپیست ها با فیزیوتراپی یا توانبخشی، ورزش هایی را برای کمک به جلوگیری از سفتی دائمی ارائه می دهند.

فلج ارب چیست؟

فلج ارب یا Erb’s palsy، یک بیماری عصبی در شانه و بازو است که منجر به ضعف یا از دست دادن عملکرد عضلانی می شود. شبکه بازویی گروهی از پنج عصب است که ستون فقرات را به بازو و دست متصل می کند. این اعصاب به شانه، بازوها و دستان شما اجازه می دهد تا احساس و حرکت کنند.

اگر این اعصاب شبکه بازویی به دلیل کشش یا پارگی به خوبی کار نکنند، این عارضه فلج شبکه بازویی نامیده می شود. فلج ارب شایع ترین نوع فلج شبکه بازویی است. اعصاب فوقانی شبکه را درگیر می کند. فلج نام دیگری برای از دست دادن جزئی یا کامل عملکرد عضلانی – ضعف یا فلج عضلانی است. فلج ارب به عنوان فلج ارب دوشن ( Erb-Duchenne paralysis) نیز شناخته می شود.

چه نوع آسیب هایی در فلج ارب رایج است؟

چهار نوع آسیب شبکه بازویی وجود دارد:

  • آوالسیون زمانی است که عصب از ستون فقرات جدا می شود و جدی ترین نوع فلج ارب است.
  • پارگی زمانی است که عصب پاره شود، اما از ستون فقرات نه.
  • نوروما زمانی است که عصب پاره شده و بهبود یافته اما بافت اسکار باقی مانده است. بافت اسکار به عصب آسیب دیده فشار وارد می کند و از انتقال سیگنال به عضلات جلوگیری می کند.
  • نوراپراکسی زمانی است که عصب کشیده می شود اما پاره نمی شود. نوراپراکسی شایع ترین نوع آسیب شبکه بازویی است.

فلج ارب

علائم و نشانه های فلج ارب چیست؟

فلج ارب شانه، بازو و آرنج را درگیر می کند. به طور کلی، عضلات دست شما تحت تاثیر قرار نمی گیرند، اما دستان شما ممکن است احساس گزگز یا بی حسی داشته باشند.

علائم و نشانه های فلج ارب عبارتند از:

  • فلج یا لنگی شانه، بازو و آرنج. شما نمی توانید دست خود را از بدن خود بلند کنید یا آرنج خود را خم کنید.
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بازو یا دست.
  • فلج جزئی یا کلی بازو
  • ضعف و از دست دادن احساس در این ناحیه
  • ضعف در خم کردن آرنج به دلیل براکیال

روشهای درمان

درمان فلج ارب تا حدی به شدت آسیب بستگی دارد. برخی از موارد در عرض سه تا چهار ماه خود به خود برطرف می شوند. اما، به احتمال زیاد، پزشک به شما پیشنهاد می‌کند که از حدود سه هفتگی کودک را به یک کلینیک معتبر توانبخشی ببرید.

در فیزیوتراپی و کاردرمانی فلج ارب، بهبود دامنه حرکت و تمرینات کششی به جلوگیری از سفتی در بازو، دست و مچ کودک شما کمک می کند. شما باید از انقباض مفصل (سفتی دائمی مفصل) اجتناب کنید. همچنین دستورالعمل های تراپیست خود را در مورد انجام حرکات در روز با دقت دنبال کنید.

آب درمانی نیز باعث می شود درد کمتری داشته باشید.

تمرینات افزایش محدوده حرکتی با حرکت دادن بازو در یک چرخش طبیعی، باعث می شوند که تحرک بازو حفظ شده و مفاصل سفت نشوند.

تمرینات بازی درمانی نیز بسیار مناسب بوده و تراپیست تمرینات بسیار عالی را برای کودک شما پیشنهاد می دهد.

پزشک همچنین ممکن است سم بوتولینوم را برای فلج کردن عضلاتِ در حال کار برای مدتی تزریق کند تا عضلات ضعیف‌تر را مجبور به کنترل آن کند. آنها همچنین ممکن است دست کودک شما را آتل ببندند تا از پیچ خوردن به سمت داخل و سفت شدن آن جلوگیری کنند.

اگر فلج قبل از 6 ماهگی کودک شما بهبود نیافته باشد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند، از جمله:

  • ترمیم اعصاب. این جراحی ها شامل پیوند عصبی، انتقال عصبی، نورولیز و رفع فشار عصبی است.
  • ترمیم عضلات. این شامل انتقال عضله یا تاندون برای جایگزینی بافت آسیب دیده با بافتی از مکان دیگری در بدن است.

در نهایت، درک این نکته مهم است که هر نوع ترمیم عصبی و رشد مجدد به آرامی اتفاق افتاده و نتایج آنی نیستند. مرکز توانبخشی بهسا واقع در غرب تهران (سعادت آباد)، یکی از مراکز تخصصی برای درمان، فیزیوتراپی و کاردرمانی فلج ارب است که شما در صورت نیاز می توانید با اطمینان کامل به این مکان مراجعه نموده و بهترین درمان ها دریافت کنید.

شماره تماس کلینیک توانبخشی بهسا:
021221424050212214240602122142407

 

سوالات متداول

فلج ارب چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

گاهی اوقات نوزادان در طی زایمان های سخت واژینال یا حتی در طی سزارین دچار فلج ارب می شوند. در حین زایمان، ماما ممکن است گاهی اوقات مجبور شود سر کودک شما را به یک طرف حرکت دهد تا فضایی برای شانه های او ایجاد شود. در برخی موارد، کشش اعصاب باعث آسیب، احتمالاً حتی پارگی می شود. به این نوع از فلج ارب، فلج تولد شبکه بازویی، فلج شبکه بازویی مامایی یا آسیب تولد شبکه بازویی نیز گفته می شود.
فلج ارب می تواند برای بزرگسالانی که آسیب های تروماتیک دارند نیز اتفاق بیفتد.

علت فلج ارب در نوزادان چیست؟

یک نوزاد تازه متولد شده ممکن است در حین زایمان دچار فلج ارب شود. گاهی اوقات، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما مجبور است سر کودک شما را در حین تولد به یک طرف ببرد تا شانه های او بیرون بیاید. اعصاب شبکه بازویی از گردن تا شانه ممکن است کشیده یا حتی پاره شوند. یک نوزاد تازه متولد شده همچنین می تواند به دلیل خوابیدن در رحم (رحم) در دوران بارداری و پس از شروع زایمان، به فلج Erb مبتلا شود.

چه چیزی باعث فلج ارب (آسیب های شبکه بازویی) در بزرگسالان می شود؟

تصادفات رانندگی، که اغلب مربوط به موتورسیکلت است، شایع ترین علت آسیب شبکه بازویی در نوجوانان و بزرگسالان است. سایر علل این صدمات عبارتند از جراحات ناشی از گلوله یا چاقو، حوادث صنعتی، حوادث مرتبط با ورزش های تماسی مانند فوتبال، عوارض جراحی یا تومورها. این نوع آسیب ها بیشتر برای مردان اتفاق می افتد.

Tags: , , , , ,