فیزیوتراپی و اهمیت آن

فیزیوتراپی و اهمیت آن

فیزیوتراپی همان بازیابی حرکت و عملکرد فرد در مواجهه با بیماری، ناتوانی یا آسیب است. فیزیوتراپیست ها از طریق حرکت های خاص و تمرینات ورزشی، درمان های دستی و مشاوره به افراد آسیب دیده به افراد کمک زیادی می کنند. فیزیوتراپی ضامن حفظ سلامتی افراد در هر سنی هستند و به بیماران در کنترل درد و جلوگیری از بیماری کمک می نمایند.
فیزیوتراپی طیف وسیعی از درمان ها را ارائه می دهد و یک حرفه مبتنی بر علم است که سبک زندگی عمومی فرد را بهبود می بخشد. هسته اصلی این درمان، مشارکت بیمار در خود مراقبتی و از طریق آموزش، آگاهی، توانمندسازی و مشارکت در درمان است.
شما در هر زمان از زندگی می توانید از فیزیوتراپی بهره مند شوید. این رشته به کمردرد یا آسیب های ناگهانی، کنترل وضعیت پزشکی طولانی مدت نظیر آسم و آماده شده برای زایمان یا یک رویداد ورزشی کمک می کند.

چرا فیزیوتراپی؟

فیزیوتراپیست ها از دانش و مهارت های خود برای بهبود طیف وسیعی از شرایط مرتبط با سیستم های مختلف بدن استفاده می کنند، مانند:

– عصبی: (سکته، ام اس یا پارکینسون)
– اسکلتی عصبی عضلانی (کمردرد، اختلال همراه شلاق یا whiplash، آسیب های ورزشی یا آرتروز)
– قلب و عروق (بیماری مزمن قلبی، توانبخشی پس از حمله قلبی)
– تنفسی (اسم، بیماری انسداد مزمن ریوی، فیبروز کیستیک)
به طور کلی، فیزیوتراپیست ها در تخصص های مختلف در زمینه بهداشت و مراقبت های اجتماعی فعالیت می کنند.

اهمیت فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به افراد در هر سنی که دارای شرایط پزشکی، بیماری یا آسیب دیدگی بوده و توانایی منظم حرکت و عملکرد آنها محدود شده است کمک می کند. یک برنامه فیزیوتراپی سفارشی به افراد کمک می کند تا به سطح عملکرد قبلی خود برسند. همچنین آنها را به فعالیت ها و تغییر سبک زندگی در برابر این محدودیت ها تشویق می کند؛ رهایی از آسیب دیدگی و بهبود سلامت کلی بدن. اما آیا می دانید فیزیوتراپی چرا تا این حد اهمیت داد؟ در ادامه با دلایل اهمیت آن آشنا خواهیم شد:

1. کاهش درد یا از بین رفتن آن

تمرینات درمانی در فیزیوتراپی مانند بسیج بافت های نرم و مفاصل یا درمانهایی نظیر کینزیوتیپ و تحریک الکتریکی می توانند به تسکین درد و بازگرداندن عملکرد عضلات و مفاصل و در نتیجه کاهش درد کمک کنند.

2. اجتناب از جراحی

اگر فیزیوتراپی به شما کمک کند که درد از بین برود و یا آسیب وارده جبران شود، ممکن است نیازی به جراحی نداشته باشید.

3. بهبود حرکت

اگر بدون توجه به سن در ایستادن، راه رفتن یا حرکت مشکل دارید، فیزیوتراپی می تواند با تمرینات کششی و تقویت کننده در بازیابی توانایی به شما کمک کند. فیزیوتراپیست ها می توانند با ارزیابی دقیق بیمار و سفارشی سازی یک برنامه مراقبت فردی، فعالیت هایی را که برای زندگی فرد مهم است بهبود بخشند و از حداکثر عملکرد و ایمنی او اطمینان یابند.

4. بهبودی از سکته مغزی

از دست دادن درجه ای از عملکرد و حرکت پس از سکته مغزی معمول است. فیزیوتراپی به تقویت قسمت های ضعیف بدن و بهبود راه رفتن و تعادل کمک می نماید. فیزیوتراپیست ها همچنین می توانند توانایی بیماران سکته مغزی را در انتقال و حرکت در رختخواب بهبود بخشند تا بتوانند از استقلال بیشتری در فعالیت های زندگی روزمره خود بهره مند شوند.

5. ریکاوری آسیب دیدگی ورزشی

فیزیوتراپی همچنین می توانند آسیب دیدگی ورزشی را از بین ببرد یا از وقوع آن جلوگیری کند. فیزیوتراپیست ها می دانند که چگونه تمرینات ورزشی مختلف می توانند خطر ابتلا به انواع خاصی از آسیب ها را افزایش دهند و از این رو، آنها برای اطمینان ایمنی بیشتر، برنامه های ورزشی بهبودی یا پیشگیری مناسب را طراحی می کنند.

6. بهبود تعادل

زمانی که شما فیزیوتراپی را آغاز می کنید، از خطر بیشتر در امان خواهید ماند. در واقع تراپیست ها تمریناتی را ارائه می دهند که با خیال راحت و با دقت تمام، تعادل شما را به عنوان روشی برای تقلید از موقعیت های واقعی به چالش می کشند. همچنین درمانگران به شما کمک می کنند تا تمریناتی را برای بهبود هماهنگی انجام دهید.

7. مدیریت بیماری هایی چون دیابت و بیماری های قلبی عروقی

فیزیوتراپی به عنوان بخشی از یک برنامه کلی مدیریت دیابت می توانند به کنترل قند کمک کنند. علاوه بر این، افراد دیابتی ممکن است در عضلات دست و پای خود مشکلاتی را داشته باشند. فیزیوتراپیست ها می توانند به این بیماران در زمینه های مراقبتی ویژه کمک کنند تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود و درد را مدیریت کنند.

8. کنترل مسائل مرتبط با سن

با افزایش سن، افراد ممکن است دچار آرتروز یا پوکی استخوان شوند و یا به تعویض مفصل نیاز پیدا کنند. تعادل نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد و افراد در معرض خطرات زیادی قرار می گیرند. فیزیوتراپی برای کمک به این افراد و نیز مدیریت شرایط آرتروز یا پوکی استخوان متخصص هستند و می توانند برای مدیریت فعالیت های آنها کمک زیادی بنمایند.

9. مدیریت بیماری های ریوی

برای مشکلات ریوی، فیزیوتراپی می تواند کیفیت زندگی را از طریق تقویت، تهویه و تمرینات تنفسی بهبود بخشیده و به بیماران کمک کنند تا زندگی بهتری را تجربه کنند.

از مطالب بالا نتیجه می گیریم که فیزیوتراپی شامل مجموعه ای از اقدامات کاربردی برای فردی است که دچار محدودیت های جسمی حرکتی و ذهنی شده و با این درمان می تواند به حداکثر توانایی در حفظ استقلال در انجام فعالیت های خود برسد. از مهمترین اهداف فیزیوتراپی می توان به افزایش مهارت های حرکتی، اصلاح فعالیت های حرکتی، از بین بردن محدودیت ها، توانمندسازی معلولان و تقویت عضلات ارادی اشاره نمود.

اگر شما عزیزان نیز در برخی از فعالیت های روزمره خود با مشکلاتی مواجه هستید و هر یک از شرایط بالا را دارید می توانید از این روش درمانی ایمن و غیر تهاجمی در کلینیک فیزیوتراپی بهسا با مجرب ترین تراپیست ها و مدرن ترین تجهیزات روز دنیا بهره مند شوید.