کاردرمانی بیماری پارکینسون در سعادت آباد

کاردرمانی بیماری پارکینسون در سعادت آباد

کاردرمانی بیماری پارکینسون در سعادت آباد توسط درمانگران با تجربه ما در مرکز توانبخشی بهسا – بهترین کاردرمانی غرب تهران – ارائه می شود.

بیماری پارکینسون (PD) یک اختلال عصبی است که در درجه اول بر حرکت بدن تأثیر می گذارد. این بیماری به افتخار دکتر جیمز پارکینسون، که برای اولین بار این بیماری را در سال 1817 توصیف کرد، نامگذاری شده است.

بیماری پارکینسون با از بین رفتن تدریجی سلول های تولید کننده دوپامین در ناحیه ای از مغز به نام ماده سیاه مشخص می شود. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که نقش مهمی در هماهنگی حرکت و سایر عملکردها دارد.

علت دقیق بیماری پارکینسون هنوز ناشناخته است، اما اعتقاد بر این است که هر دو عامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد آن نقش دارند. برخی مطالعات نشان می دهد که ترکیبی از استعداد ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض سموم خاص یا محرک های محیطی ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

علائم بیماری پارکینسون

  • لرزش: به طور معمول، یک لرزش در حال استراحت است که بیشتر دست ها، انگشتان یا فک را درگیر می کند.
  • برادی‌کینزی: کندی حرکت، دشوار کردن کارهایی مانند راه رفتن، بلند شدن از روی صندلی یا شروع حرکات.
  • سفتی: سفتی و مقاومت در عضلات که منجر به کاهش دامنه حرکتی می شود.
  • بی ثباتی وضعیتی: اختلال در تعادل و هماهنگی، افراد را مستعد سقوط می کند.
  • تغییرات شناختی: مشکلات حافظه، توجه و عملکردهای اجرایی.
  • تغییرات خلقی: افسردگی، اضطراب و بی تفاوتی.
  • اختلالات خواب: بی خوابی، خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، یا اختلال رفتار خواب REM.
  • اختلال عملکرد اتونومیک: علائمی مانند یبوست، مشکلات ادراری، فشار خون پایین و تعریق زیاد.
  • مشکلات حسی: کاهش حس بویایی (هیپوسمی)، درد یا احساس سوزن سوزن شدن.

پیشرفت و شدت بیماری پارکینسون می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در مراحل اولیه، علائم ممکن است خفیف باشند و مورد توجه قرار نگیرند، اما به مرور زمان بدتر می شوند.

اگرچه بیماری پارکینسون یک بیماری مزمن و پیشرونده است، اما درمان هایی مانند دارو، فیزیوتراپی، کاردرمانی و در برخی موارد مداخلات جراحی می تواند به مدیریت علائم و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بسیار مهم است که از نزدیک با متخصصان مراقبت های بهداشتی با تجربه در این بیماری همکاری کنند تا یک برنامه درمانی فردی ایجاد کنند.


بیشتر بخوانید : فیزیوتراپی بیماری پارکینسون در سعادت آباد


کاردرمانی بیماری پارکینسون در سعادت آباد

کاردرمانی می‌تواند با پرداختن به چالش‌ ها و محدودیت‌ های خاصی که ممکن است افراد در فعالیت‌ های روزانه‌ شان با آن مواجه شوند، نقش ارزشمندی در مدیریت بیماری پارکینسون (PD) ایفا کند.

کاردرمانگران با بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون کار می کنند تا توانایی آنها را در انجام فعالیت های روزمره زندگی (ADLs)، مانند لباس پوشیدن، آراستن، غذا خوردن و حمام کردن، و همچنین فعالیت های ابزاری زندگی روزمره (IADLs)، از جمله پخت و پز، تمیز کردن، و مدیریت را بهبود بخشند.

کاردرمانگران می توانند تکنیک ها و استراتژی هایی را برای کمک به افراد مبتلا به PD برای غلبه بر مشکلات در وظایف مراقبت از خود و فعالیت های خانگی ارائه دهند. آنها ممکن است تجهیزات تطبیقی یا تغییراتی را در محیط برای افزایش استقلال و ایمنی توصیه کنند.

بیماری پارکینسون اغلب بر مهارت‌ های حرکتی تأثیر می‌گذارد و در نتیجه کارهای حرکتی ظریف مانند بستن دکمه‌ های لباس یا نوشتن با مشکل مواجه می‌شود. کاردرمانگران می توانند تمرینات و فعالیت های خاصی را برای بهبود هماهنگی حرکتی، مهارت و قدرت انجام دهند. آنها همچنین ممکن است وسایلی مانند ظروف وزن دار یا ابزارهای نوشتاری تخصصی را برای کمک به این کارها پیشنهاد کنند.

برخی از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون تغییرات شناختی مانند مشکلات حافظه یا مشکلات توجه و عملکرد اجرایی را تجربه می کنند. کاردرمانگران می توانند از راهبردهای توانبخشی شناختی برای مقابله با این چالش ها و تقویت توانایی های شناختی مورد نیاز برای عملکرد روزانه استفاده کنند.

خستگی یکی از علائم رایج بیماری پارکینسون است. کاردرمانگران می‌ توانند استراتژی‌ های صرفه‌ جویی در انرژی را به افراد آموزش دهند، مانند فعالیت‌ های قدم زدن، تقسیم وظایف به قسمت‌ های کوچک‌تر، و استفاده از مکانیک مناسب بدن برای حفظ انرژی و جلوگیری از خستگی مفرط.


بیشتر بخوانید : توانبخشی پارکینسون


سایر راهکارهای کاردرمانی در بیماران پارکینسون

بیماری پارکینسون خطر سقوط را به دلیل مشکلات تعادلی و حرکتی افزایش می دهد. متخصصان کاردرمانی می توانند محیط خانه را ارزیابی کنند، تغییراتی را برای کاهش خطرات سقوط توصیه کنند و تمرینات و آموزش هایی را برای بهبود تعادل، راه رفتن و آگاهی کلی ایمنی ارائه دهند.

کاردرمانگران می توانند نیاز به وسایل کمکی را ارزیابی کرده و تجهیزات مناسب را برای جبران محدودیت های حرکتی یا عملکردی توصیه کنند. این ممکن است شامل وسایل کمکی حرکتی، میله های چنگ زدن، دستگیرها یا وسایلی برای کمک به لباس پوشیدن و آراستگی باشد.

کاردرمانگران می توانند حمایت عاطفی ارائه دهند و به افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کمک کنند تا راهبردهای مقابله ای را برای مدیریت مشکلات روحی این بیماری توسعه دهند. این ممکن است شامل تکنیک های تمدد اعصاب، استراتژی های مدیریت استرس، یا ارتباط بیماران با گروه ها و منابع حمایتی باشد.

توجه به این نکته مهم است که مداخلات و اهداف خاص کاردرمانی بر اساس نیازهای فرد و مرحله بیماری پارکینسون که در آن قرار دارد متفاوت خواهد بود. درمانگر توانایی ها، محدودیت ها و اهداف فرد را برای ایجاد یک برنامه درمانی سفارشی با هدف به حداکثر رساندن استقلال عملکردی و کیفیت کلی زندگی ارزیابی می کند.

Tags: , , , , , , , , ,