روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis (RA)) یک بیماری خود ایمنی است که می تواند باعث درد مفاصل و آسیب در سراسر بدن شما شود.

آسیب مفصلی که RA ایجاد می کند معمولاً در دو طرف بدن اتفاق می افتد.

بنابراین، اگر مفصلی در یکی از بازوها یا پاهای شما آسیب ببیند، احتمالاً همان مفصل در بازو یا پای دیگر نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. این یکی از روش هایی است که پزشکان RA را از سایر انواع آرتریت، مانند آرتروز یا OA  متمایز می کنند.

زمانی که روماتیسم مفصلی به موقع تشخیص داده شود، روش های درمان موثرتر واقع می شوند.  بنابراین یادگیری علائم بسیار مهم است. در ادامه با علائم، علل و روش های درمان آرتریت روماتوئید آشنا خواهیم شد.

علائم روماتیسم مفصلی

RA یک بیماری مزمن است که با علائم التهاب و درد در مفاصل مشخص می شود. در حالی که علائم روماتیسم مفصلی می توانند بر اندام های مختلف بدن تأثیر بگذارد، علائم مشترک آن شامل موارد زیر است:

  • مفاصل حساس، گرم و متورم
  • سفتی مفاصل که معمولاً صبح ها و بعد از عدم فعالیت بدتر می شود
  • خستگی ، تب و از دست دادن اشتها

آرتریت روماتوئید اولیه ابتدا مفاصل کوچکتر شما را تحت تأثیر قرار می دهد. با پیشرفت بیماری، علائم اغلب به مچ، زانو، مچ پا، آرنج، باسن و شانه ها گسترش می یابد. در بیشتر موارد، علائم در مفاصل یکسان در هر دو طرف بدن شما ظاهر می شود.

شماره تماس کلینیک توانبخشی بهسا:
021221424050212214240602122142407

 

حدود 40 درصد از افرادی که روماتیسم مفصلی دارند نیز علائم و نشانه هایی را تجربه می کنند که مفاصل را درگیر نمی کند. مناطقی که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند عبارتند از:

  • پوست
  • چشم ها
  • ریه ها
  • قلب
  • کلیه ها
  • غدد بزاقی
  • بافت عصبی
  • مغز استخوان
  • رگ های خونی

علائم و نشانه های آرتریت روماتوئید ممکن است از نظر شدت متفاوت بوده و حتی ممکن است گذرا باشند.

علل روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است. به طور معمول، سیستم ایمنی بدن، شما را در برابر عفونت و بیماری محافظت می کند. در آرتریت روماتوئید، سیستم ایمنی بدن شما به بافت سالم مفاصل شما حمله می کند. همچنین می تواند باعث مشکلات پزشکی در قلب، ریه ها، اعصاب، چشم ها و پوست شما شود.

پزشکان نمی دانند این فرآیند از چه چیزی شروع می شود، اگرچه به نظر می رسد یک جزء ژنتیکی وجود دارد. در حالی که ژن های شما در واقع باعث روماتیسم مفصلی نمی شوند، اما می توانند شما را در برابر عوامل محیطی – مانند عفونت با برخی ویروس ها و باکتری ها – که ممکن است باعث ایجاد این بیماری شوند، واکنش نشان دهند.

عوامل خطرزا

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش دهند عبارتند از:

  • جنسیت: زنان بیشتر از مردان به آرتریت روماتوئید مبتلا می شوند.
  • سن: آرتریت روماتوئید می تواند در هر سنی ایجاد شود ، اما بیشتر در سنین میانسالی شروع می شود.
  • سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به آرتریت روماتوئید است، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری افزایش یابد.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش می دهد، به ویژه اگر شما مستعد ابتلا به این بیماری هستید.
  • اضافه وزن: به نظر می رسد افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض ابتلا به روماتیسم مفصلی هستند.

درمان روماتیسم مفصلی

داروهای زیادی وجود دارد که می تواند باعث درمان روماتیسم مفصلی شوند و تعدادی از آنها دارای عوارض جانبی است که باید هنگام مصرف آن دقت شود:

 

داروهای ضدالتهاب بدون استروئید: مانند ایبوپروفن و ناپروکسین

–  استروئید: داروی کورتیکواستروئید که باید با تجویز پزشک مصرف شود مثل پردنیزولون و متیل پردنیزولون

–  داروهای ضد روماتیسم: این داروها سبب حفظ مفاصل و بافت ها از آسیب دیدگی دائمی در بیماری آرتریت روماتوئید می شوند.

–  داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی بدن تجویزمی شوند.

توانبخشی و حرکات اصلاحی

توانبخشی نقش مهمی را در کمک به افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید و بهبود و حفظ عملکرد ایفا می نماید. تراپیست یک برنامه درمانی را برای کمک به رفع نیازها و اهداف خاص شما تنظیم می نماید. دهد. درمانگران نحوه عملکرد استخوان ها، مفاصل و ماهیچه ها را درک می کنند. آنها می توانند به شما کمک کنند بدن خود را به حالت اولیه بازگردانید.

از آنجا که علائم و نشانه های RA ممکن است متفاوت باشد، رویکرد مراقبت شما نیز متفاوت خواهد بود. آنچه برای شما مفید است ممکن است برای دیگران کار نکند. از این رو، تراپیست شما یک برنامه درمانی برای رفع نیازهای شما طراحی می کند و ممکن است:

– در مورد نحوه بهبود آمادگی جسمانی عمومی با ورزش منظم، مشاوره و تشویق کند. مانند بسیاری از شرایط، آموزش درست کلید حفظ سلامتی است.

– یک برنامه ورزشی شخصی برای بهبود انعطاف پذیری و قدرت عضلات طراحی می نماید.

– به شما کمک می کند تا اقدامات صرفه جویی در انرژی را برای بهبود عملکردهای روزانه خود در خانه و محل کار انجام دهید.

– روشهای کوتاه مدت و تسکین درد مانند حرارت ملایم و تحریک الکتریکی را پیشنهاد دهد.

کلینیک توانبخشی بهسا با بهره گیری از بهترین متد و روش های درمانی می تواند این مشکل را بهبود بخشیده و روش های موثری را جهت کاهش درد و التهاب همانند نرمش و حرکات کششی، ماساژ، تمرینات تقویتی مفاصل و … استفاده نماید. درمان توانبخشی در کلینیک بهسا نه تنها از بروز مجدد درد جلوگیری می‌کند، بلکه وضعیت سلامت عمومی را نیز بهبود می‌بخشد.