تکنیک های تقویت تمرکز کودکان

تکنیک های تقویت تمرکز کودکان

تقویت تمرکز کودکان برای انجام اموری چون مطالعه، انجام تکالیف و یا به طور کلی تکمیل هر کاری ضروری است. برای اکثر بچه ها تمرکز بیش از چند لحظه روی هر کاری دشوار بوده و این به دلیل کنجکاوی، شوق و انرژی آنها امری کاملا طبیعی است.

والدین می توانند تمرکز کودکان را با تمرینات و تکنیک های ویژه ای بهبود بخشند و استراتژی های مختلفی را در این راستا به کار گیرند. در این مقاله قصد داریم در مورد تکنیک های تقویت تمرکز کودکان برای شما صحبت کنیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه بمانید.

8 تکنیک تقویت تمرکز کودکان

شما می توانید به طرق مختلف به کودک خود کمک کنید تا تمرکز خود را افزایش دهد. در واقع تکنیک های زیر، عادات و قواعد خاصی را به او می آموزد تا هنگام انجام امور، تمرکز او بیشتر شود:

1. یک کار بزرگ را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید
یک کار بزرگ به تمرکز و نظم بیش از حد نیاز دارد و از این رو بهتر است آن را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید. این را می توان برای مشق شب، کارهای منزل و یادگیری مهارت های جدید به کار برد. انجام پروژه های کوچک، که منجر به اتمام یک پروژه بزرگ می شود، تمرکز را تقویت نموده و سبب می شود که کودک پیشرفت و حرکت را به خوبی احساس کرد. در واقع به نظر می رسد انجام یک کار کوچک آسان تر است و نیاز به مقاومت کمتری دارد.

2. کاهش حواس پرتی
شما باید محیطی را کودکان در آنها یاد می گیرند، مطالعه می کنند یا وظایف خود را انجام می دهند تا جای ممکن بدون حواس پرتی نگه دارید. به خصوص در مورد تلویزیون. شما باید در مورد موسیقی با صدای بلند یا سر و صدا و هر چیزی که ممکن است توجه کودک را به حداقل برساند، احتیاط کنید.

3. تلویزیون و تلفن همراه
انجام تکالیف همزمان با تماشای تلویزیون ایده خوبی نیست زیرا توجه را از بین می برد. پیام های متنی و رسانه های اجتماعی نیز تمرکز را کم می کنند. پس یکی از تکنیک های تقویت تمرکز کودکان این است که کودکان در زمان مطالعه و انجام تکالیف تلویزیون تماشا نکرده و یا از تلفن همراه استفاده نکنند.

4. انجام تکالیف در ساعت مشخصی از روز
تکرار یک فعالیت در ساعات مشخصی از روز در نهایت آن را به یک عادت تبدیل می کند. اگر کودک شما هر روز در یک ساعت مشخص مشق شب خود را انجام دهد، پس از مدتی تلاش کمتری برای تمرکز لازم می کند. در حقیقت، ذهن می داند که زمان تکالیف فرا رسیده و تمایل بیشتری به مطالعه دارد.

5. فعالیت بدنی کافی
یکی دیگر از تکنیک های تقویت تمرکز کودکان، تخلیه انرژی اضافی کودکان با برخی از فعالیت های بدنی مانند بازی، دویدن یا ورزش کردن می باشد. این امر به کودک شما کمک می کند تا بی قراری او کمتر شده و با جبران بی حوصلگی او، تمرکز او افزایش یابد.

6. اجازه دهید کودکان سرگرم باشند
درگیر نمودن کودکان با تکالیف و فعالیت های زیاد می تواند برای مغز آنها طاقت فرسا باشد. شما باید به عنوان پدر یا مادر، فرصت کافی را برای لذت و سرگرمی به کودک خود داده و او را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید.

7. استراحت کافی
اطمینان حاصل کنید که کودک شما خواب کافی در شب و نیز استراحت در روز را دارد.

8. تعیین زمان برای تکمیل یک هدف
یکی از تکنیک های موثر در تقویت تمرکز کودکان، تعیین زمان انجام یک هدف است، مانند ده دقیقه، بیست دقیقه و … . این امر می تواند تمرکز کودک شما را افزایش دهد تا او هدف خویش را در یک محدوده زمانی مشخص به پایان برساند. با این حال باید مراقبت این امر باشید زیرا ممکن است برخی از کودکان با محدودیت های زمانی تحت فشار بیش از اندازه قرار گیرند و در نتیجه اضطراب و اختلال تمرکز در آنها به وجود آید.
در نهایت به خاطر داشته باشید که شرایط و نیازهای کودکان متفاوت از یکدیگر بوده و تمرکز هر یک به گونه ای تقویت می شود، برخی از کودکان با شنیدن راحت تر هستند و برخی دیگر با دیدن و … .