ازگود اشلاتر

ازگود اشلاتر چیست؟

ازگود اشلاتر نوعی بیماری است که باعث درد و تورم در زیر مفصل زانو می شود، جایی که تاندون کشکک به بالای استخوان ساق پا (درشت نی) می چسبد، نقطه ای به نام توبروزیته تیبیا (tibial tuberosity). همچنین ممکن است التهاب تاندون کشکک که روی کاسه زانو کشیده می شود نیز وجود داشته باشد.

بیماری ازگود اشلاتر بیشتر در ورزشکاران جوان دیده می شود که فعالیت های آنها عمدتا شامل پریدن و یا دویدن زیاد می شود. این بیماری معمولاً در پسران 12 تا 14 ساله و دختران 10 تا 13 ساله رخ می دهد. تفاوت این است که دختران زودتر از پسران به بلوغ می رسند. این عارضه معمولاً به خودی خود برطرف می شود، یعنی زمانی که رشد استخوان های کودک متوقف شود.

علائم ازگود اشلاتر

زانو درد و تورم درست زیر کاسه زانو از شاخص‌های اصلی بیماری ازگود اشلاتر است. درد معمولاً در طول فعالیت‌های خاصی مانند دویدن، زانو زدن و پریدن بدتر می‌شود و با استراحت کاهش می‌یابد.

این عارضه معمولا فقط در یک زانو رخ می دهد، اما می تواند هر دو زانو را نیز درگیر کند. این ناراحتی می‌تواند از هفته‌ ها تا ماه‌ ها طول بکشد و تا زمانی که رشد کودک شما متوقف شود، پیشرونده کند.

علل ایجاد بیماری ازگود اشلاتر

در طول فعالیت هایی که شامل دویدن، پریدن و خم شدن هستند – مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال و باله – عضلات ران (چهارسر ران) کودک شما تاندونی را که کاسه زانو را به صفحه رشد در قسمت بالای استخوان ساق پا متصل می کند، می کشد.
این فشار مکرر می تواند باعث شود که تاندون روی صفحه رشد که در آن تاندون وارد استخوان ساق پا می شود، کشیده شد و در نتیجه درد و تورم مرتبط با بیماری ازگود اشلاتر ایجاد شود. بدن برخی از کودکان سعی می کند این شکاف را با رشد استخوان جدید ببندد، و در نتیجه منجر به ایجاد توده استخوانی در آن نقطه شود.

ازگود اشلاتر چیست؟

عوامل خطرزا

عوامل خطر اصلی برای بیماری ازگود اشلاتر عبارتند از:

سن: بیماری Osgood-Schlatter در طول جهش رشد بلوغ رخ می دهد. محدوده سنی بر اساس جنسیت متفاوت است زیرا دختران زودتر از پسران وارد بلوغ می شوند. بیماری ازگود اشلاتر معمولاً در پسران 12 تا 14 ساله و دختران 10 تا 13 ساله رخ می دهد.

جنسیت: بیماری ازگود اشلاتر در پسران شایع ‌تر است، اما با درگیر شدن دختران بیشتر با ورزش، این شکاف جنسیتی رو به زوال است

ورزش ها: این عارضه اغلب در ورزش هایی رخ می دهد که شامل دویدن، پریدن و تغییرات سریع جهت می شود.

انعطاف پذیری: سفتی در عضلات چهارسر ران می تواند کشش تاندون کاسه زانو را در صفحه رشد در بالای استخوان ساق پا افزایش دهد.

شماره تماس کلینیک توانبخشی بهسا:
021221424050212214240602122142407

عوارض بیماری ازگود اشلاتر

عوارض بیماری ازگود اشلاتر زیاد شایع نیست. در صورت بروز، ممکن است شامل درد مزمن یا تورم موضعی باشد.

حتی پس از برطرف شدن علائم، ممکن است یک برآمدگی استخوانی روی استخوان ساق پا درست زیر کاسه زانو باقی بماند. این برآمدگی می تواند تا حدودی در طول زندگی کودک شما باقی بماند، اما معمولاً در عملکرد زانو اختلال ایجاد نمی کند.

توانبخشی و درمان ازگود اشلاتر

امروزه به دلیل عوارض بی‌حرکتی کامل به خصوص در ورزشکاران، درمان با بی‌حرکت کردن اندام پیش می رود. مهم‌ترین بخش توانبخشی این است که متخصص یا تراپیست سطح فعالیت‌های بیمار را تنظیم سازد به گونه‌ای درد و تحریک آپوفیز ایجاد نشود.

در این شرایط، همچنین استفاده از یخ برای کاهش درد، و وسایل محافظتی جلوی زانو، تمرینات کششی برای واحدهای عضلانی تاندونی کوادریسپس، همسترینگ، باند ایلیوتیبیال و گاستروسولئوس و تقویت عضلات اطراف زانو می‌تواند به باعث بهبود و درمان بیمار شود. در این وضعیت، بهترین کار مراجعه به یک کلینیک توانبخشی معتبر است تا با درمان های نوین و کاربردی خود بتوانند وضعیت بیمار را بهبود بخشند.